trunnions, require help !

Alles rund um die hohe Kunst der Schaltakrobatik sowie Instandsetzung der Getriebeeinheit und Achsen
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les hamilton

trunnions, require help !

Beitrag von les hamilton »

I am currently renovating my spitfire IV, and have come up with one of the first of many problems. After removing the front suspension ect, I found that one trunnion could not be removed from the lower wishbone, used a hammer-no use. tried pulling the bolt out using a ring spanner, no good, the bolt that holds the trunnion,distance piece, seals, bearings and watershield, did not come out,- yes the nut was off. This is strange, as the bolt which holds it all together turns in the trunnion housing, before I do any great damage to the present trunnion or the lower wishbone with a flex or a sledge hammer. Could someone please give me a tip. I would be very gratfull. thankyou :?: :idea: :idea: [/b]

I speak and read German, but it would have taken me all night to write this paragraph.

Cheers and bye bye
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Martin M
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Beitrag von Martin M »

Hi Les,
as you have to renew the trunnion, seals, bolt, ... in any case, take a grinder and cut it through. Pls be careful not to damage the lower wishbone and check wether the holes for the bolt that holds the trunnion is exactly round and not worn.
cheers
Martin
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Dani Senn
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Beitrag von Dani Senn »

Halo Les i Understand your problem, but i speak not good english.
I make it so: Bevor, i inject everithing with" Rostlöser", Now i solve the Nylocnut an little bit,with a ring spanner move i the screw back and forth and strike at the same time with a hammer on nut.
:evil: soll keiner über mein Englisch lachen :twisted:

German: Erst sprühe ich alles mit Rostlöser ein, dann löse ich die Nylocmuter so weit dass sie noch ganz auf der schraube sitzt. Nun bewege ich die Schraube mit einem Ringschlüssel hin und her. Gleichzeitig schlage ich mit einem Hammer auf die Mutter. Die vertikale und horizontale kraft die wirkt reicht meistens um die Schraube zu lösen.
Nützt alles nichts verwende ich einen Luftmeisel mit einem passenden Dorn,(Extra angefertigt) löse die Mutter soweit,dass der Dorn in die Mutter passt und dan das gleiche wie oben erwähnt.So hat mir noch keine Schraube lange wiederstand geleistet.
So habe ich auch schon die Laaange Schraube des Diffs losgekriegt
Bodeblääch Dänu
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MKIII
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Re: trunnions, require help !

Beitrag von MKIII »

les hamilton hat geschrieben:......., the bolt that holds the trunnion,distance piece, seals, bearings and watershield, did not come out........


There is enough space between the 2 washers (Watershield) for a Hacksaw. There will be no damage to the trunnion or the wishbone.
The bolt, distance piece, seals, bearings and watershield have to be renewed anyway!! God luck :lol:
Gruß
Norbert
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"Alt werden ist nix für Feiglinge"
Fuhrpark: Spitfire MK3 1969, Porsche V108 1960, NSU Max 1954, Honda CY50 1980
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Joerg
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Beitrag von Joerg »

Hello Les,

as the other fellows here mentioned: take an angle grinder or a hacksaw to cut trough the bolt.
In your case, water has crept through the seals and found its way into the bush. This caused the bolt to rust solid.
So when assembling the whole thing, use plenty of good quality grease!


cheers

Joerg
...because they don't build cars like they used to...
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